
 

 

 
 

 

 

FOURTH SECTION 

 

 

 

 

 

CASE OF KOPRIVICA v. MONTENEGRO 

 

(Application no. 41158/09) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

JUDGMENT 

(Merits) 

 

 

STRASBOURG 

 

22 November 2011 

 

 

 
This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 

Convention. It may be subject to editorial revision. 





 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 1 

 

In the case of Koprivica v. Montenegro, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 

 Nicolas Bratza, President, 

 Lech Garlicki, 

 David Thór Björgvinsson, 

 Päivi Hirvelä, 

 Zdravka Kalaydjieva, 

 Nebojša Vučinić, 

 Vincent A. De Gaetano, judges, 

and Fatoş Aracı, Deputy Section Registrar, 

Having deliberated in private on 3 November 2011, 

Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 41158/09) against 

Montenegro lodged with the Court under Article 34 of the Convention for 

the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms (“the 

Convention”) by a Montenegrin national, Mr Veseljko Koprivica (“the 

applicant”), on 31 July 2009. 

2.  The applicant was represented by Mr R. Prelević, a lawyer practising 

in Podgorica. The Montenegrin Government (“the Government”) were 

represented by their Agent, Mr Z. Pažin. 

3.  The applicant complained under Article 10 of the Convention that the 

final civil court judgment rendered against him breached his right to 

freedom of expression. 

4.  On 10 May 2010 the President of the Fourth Section decided to give 

notice of the application to the Government. It was also decided to rule on 

the admissibility and merits of the application at the same time 

(Article 29 § 1). 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant was born in 1948 and lives in Podgorica. 

6.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 

as follows. 



2 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

A.  The article and ensuing civil proceedings 

7.  On 24 September 1994 an article, entitled “16”, was published in a 

Montenegrin weekly magazine, the Liberal, in circulation at the time, which 

was opposed to the Government. The article, which appeared to have been 

written by a special correspondent from The Hague, reported that many 

journalists from the former Yugoslavia were going to be tried for incitement 

to war before the International Criminal Tribunal for the former Yugoslavia 

(“the ICTY”), including sixteen journalists from Montenegro. The article 

named the two ICTY officials who had allegedly prepared the file and then 

went on to list the names of the sixteen journalists in question. The 

applicant in the present case was the editor-in-chief of the Liberal and its 

founder was a prominent opposition party at the time. 

8.  On 27 October 1995 one of the sixteen journalists whose name had 

appeared in the article (“the plaintiff”), and who had himself been an editor 

of a major State-owned media outlet, filed a compensation claim against the 

applicant and the magazine’s founder. The plaintiff claimed that the 

assertions contained in the article, which were later repeated through other 

media both within the country and abroad, were untrue and that they were 

harmful to his honour and reputation. He enclosed a copy of a Serbian daily 

newspaper, the Politika, published on 27 September 1994, in support of his 

claim that the assertions had been transmitted by other media. 

9.  On 29 May 2002 the ICTY informed the Court of First Instance 

(Osnovni sud) in Podgorica that it had no information whatsoever 

concerning the plaintiff. 

10.  In the course of the civil proceedings, the applicant maintained that 

he had relied on the information provided by the magazine’s special 

correspondent. Commenting on the ICTY’s statement, however, the 

applicant said: 

“I’m not interested in there being no proceedings against [the plaintiff], the contents 

of the ICTY ... letter, or whether [the plaintiff] is on that list. I have personally 

witnessed [his] work as the editor-in-chief of the [media outlet in question] during the 

reporting on the Dubrovnik operation ....”. 

11.  On 17 May 2004 the Court of First Instance ruled partly in favour of 

the plaintiff, ordering the applicant and the magazine’s founder, jointly, to 

pay him the sum of 5,000 euros (“EUR”) for the non-pecuniary damage 

suffered. On the basis of the ICTY’s statement, the court found that the 

published assertions had not been true and, in particular, that the applicant 

had not been interested in their veracity. The court refused to hear the author 

of the article, considering it unnecessary in the light of the information 

provided by the ICTY. It considered that the applicant’s proposal that the 

author be heard was also aimed at delaying the proceedings as the applicant 

did not know his exact address. In any event, the author had not mentioned 

in his text the number of the case file, dates or any other data which would 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 3 

 

in a convincing manner support the veracity of the information. The court 

held that the applicant should not have allowed the publishing of untrue 

information, as it represented a misuse of freedom of expression, and that he 

should have attempted to check its accuracy first instead of trusting his 

correspondent unreservedly. The court further held that personal beliefs and 

convictions could not justify the publishing of such information and 

concluded that the assertions in question had harmed the honour and the 

reputation of the plaintiff. 

12.  Both the plaintiff and the applicant appealed against the judgment. 

The plaintiff, in particular, complained that the compensation awarded was 

too low. The applicant, for his part, disputed that he, as the editor-in-chief, 

should be held responsible for the publishing of information of dubious 

veracity. He submitted that the information was of particular importance to 

the public and proposed additional evidence, namely that the court hear a 

colleague of his as an additional witness, as he was present when the fax 

with the impugned information was received and whom he consulted on 

whether to publish the information or not, as well as to see a documentary 

film broadcast in 2004 by the same media outlet whose editor-in-chief in the 

early 1990s had been the plaintiff himself, and which allegedly contained an 

unfavourable reference to the plaintiff and his work at the time. The 

applicant concluded that, in any event, the damages awarded were too high. 

13.  On 14 March 2008 the High Court (Viši sud) in Podgorica increased 

the amount of damages to EUR 10,000 and assessed the litigation costs at 

EUR 5,505. In so doing, it endorsed the reasoning of the Court of First 

Instance, adding that the applicant should have focused on the accuracy of 

the information in question rather than having it published as soon as 

possible. The court took the view that the veracity of the assertions could 

not be established by the applicant consulting the article’s author or another 

colleague but only by reliable evidence, which was lacking in this case. It 

further held that, according to the legislation in force at the time the article 

was published, the editor-in-chief, inter alia, could also be held responsible 

for publishing untrue information (see paragraph 32 below). The court made 

no reference to the documentary film referred to by the applicant. 

14.  On 6 November 2008 the Supreme Court (Vrhovni sud) in Podgorica 

amended the High Court’s judgment, reducing the damages and costs 

awarded to EUR 5,000 and EUR 2,677.50, respectively. 

B.  Enforcement proceedings 

15.  On 5 June 2009 the Court of First Instance ordered the payment of 

the amounts awarded by the High Court. 

16.  On 17 November 2009 the Court of First Instance issued a further 

order, specifying that payment should be made by regular transfers of one 



4 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

half of the applicant’s salary (zarada) which he was earning in another 

magazine. 

17.  On 17 November 2010, following a request by the applicant, the 

Court of First Instance terminated (obustavio) the enforcement of the 

High Court’s judgment. At the same time, it confirmed that the amount 

owed was the one awarded by the Supreme Court, to be paid by regular 

transfers of one half of the applicant’s salary to the plaintiff. 

18.  By 14 October 2011 the applicant had paid to the plaintiff 

EUR 852.99 in total. 

C.  Other relevant facts 

19.  It would appear that as of March 2005 the founder of the magazine 

ceased to exist, leaving the applicant as the only remaining debtor. 

20.  The applicant’s pension between 2004 and 2008 ranged between 

EUR 170 and EUR 300 per month. 

21.  The average monthly income in Montenegro when the relevant 

domestic decisions were rendered was EUR 195 in 2004 and EUR 416 in 

2008. Financial brokers had the highest incomes, these being on average 

EUR 345 in 2004 and EUR 854 in 2008.
1
 

22.  There are no copies of any articles relating to the impugned 

information published by other media in the case file except for a copy of 

part of the article published in the Politika (see paragraph 8 above). 

23.  On an unspecified date after the impugned article had been published 

another journalist from the list of the sixteen lodged a private criminal 

action (privatna krivična tužba) against the applicant for defamation 

(kleveta). On 20 September 1995 the Court of First Instance found the 

applicant guilty and ordered him to pay a fine of 800 dinars (YUD) and 

costs in the amount of YUD 100. On 23 November 1999 the High Court 

rejected the criminal action as the prosecution had become time-barred in 

the meantime. There is no information in the case file whether other 

journalists whose names appeared in the article instituted proceedings, 

either civil or criminal, against the applicant. 

 

                                                 
1
 The data are taken from the website of the Statistics Agency of Montenegro on 21 July 

2011 http://www.monstat.org/cg/page.php?id=24&pageid=24 . 

http://www.monstat.org/cg/page.php?id=24&pageid=24


 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 5 

 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  Constitution of Montenegro 2007 (Ustav Crne Gore; published in 

the Official Gazette of Montenegro - OGM - no. 1/07) 

24.  The relevant provisions of the Constitution read as follows: 

Article 47 

“Everyone is entitled to freedom of expression .... 

Freedom of expression can be limited only by the right of others to dignity, 

reputation and honour ....” 

Article 147 §§ 1 and 2 

An Act ... cannot have a retroactive effect. 

Exceptionally, certain provisions of an Act can have retroactive effect, if required by 

the public interest .... 

Article 149 

“The Constitutional Court shall ... 

(3) ... [rule on a] ... constitutional appeal ... [lodged in respect of an alleged] ... 

violation of a human right or freedom guaranteed by the Constitution, after all other 

effective legal remedies have been exhausted ...” 

25.  The Constitution entered into force on 22 October 2007. 

B.  Constitutional Court Act of Montenegro (Zakon o Ustavnom sudu 

Crne Gore; published in OGM no. 64/08) 

26.  Section 34 provides, inter alia, that while decisions upon a 

constitutional appeal may be published in the Official Gazette, they must be 

published on the website of the Constitutional Court. 

27.  Sections 48 to 59 provide additional details as regards the processing 

of constitutional appeals. In particular, section 56 provides that when the 

Constitutional Court finds a violation of a human right or freedom, it shall 

quash the impugned decision, entirely or partially, and order that the case be 

re-examined by the same body which rendered the quashed decision. 

28.  This Act entered into force in November 2008. 



6 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

C.  Rules of the Constitutional Court of Montenegro (Poslovnik 

Ustavnog suda Crne Gore; published in OGM no. 33/09) 

29.  Rule 93(2) provides that public access to the work of the court is to 

be ensured, inter alia, by publishing its decisions in the Official Gazette of 

Montenegro and on the website of the court. 

D.  Obligations Act (Zakon o obligacionim odnosima; published in the 

Official Gazette of the Socialist Federal Republic of Yugoslavia - 

OG SFRY - nos. 29/78, 39/85, 45/89, 57/89 and the Official 

Gazette of the Federal Republic of Yugoslavia - OG FRY - no. 

31/93) 

30.  Section 198 regulated responsibility for pecuniary damage caused by 

an individual’s harming another person’s reputation or asserting or 

disseminating untrue allegations where that individual knew or should have 

known that these allegations were untrue. 

31.  Under sections 199 and 200, inter alia, anyone who had suffered 

mental anguish as a consequence of damage to his honour or reputation 

could, depending on its duration and intensity, sue for financial 

compensation before the civil courts and, in addition, request other forms of 

redress “which might be capable” of affording adequate non-pecuniary 

compensation. 

E.  Public Information Act (Zakon o javnom informisanju; published 

in the Official Gazette of the Republic of Montenegro no. 56/93) 

32.  Section 62 provided that if untrue information, which harmed 

another’s honour or reputation, was published in the media (javno glasilo), 

an interested person would be entitled to sue the relevant author, editor-in-

chief, founder and publisher for financial compensation. 

F.  Media Act (Zakon o medijima; published in OGRM nos. 51/02 and 

62/02 and OGM no. 46/10) 

33.  Section 20 of the Act provides that if a person’s honour or integrity 

is harmed by information published in the media, that person may file a 

compensation claim against the author and the founder of the particular 

medium in question. 

34.  This Act entered into force in 2002. 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 7 

 

G.  The relevant domestic case-law
1
 

35.  As of 21 July 2011 a total of 705 constitutional appeals would 

appear to have been examined by the Constitutional Court: 351 of them 

were rejected on procedural grounds (odbačene), 333 were rejected on the 

merits (odbijene), in three cases the proceedings were terminated (obustava 

postupka), and in four cases examination was adjourned. By the same date, 

fourteen constitutional appeals had been accepted, the first one having been 

accepted on 8 July 2010; this decision was published in the Official Gazette 

on 26 November 2010. 

36.  A single document containing 77 decisions rendered in 2009 was 

posted on the website of the Constitutional Court on an unspecified date in 

2010. Another single document containing 205 decisions, out of 337 

rendered in 2010, was posted on the website on an unspecified date after 

17 May 2011. By 21 July 2011 none of 291 decisions rendered in 2011 has 

been made public on the Constitutional Court’s website. 

37.  By the same date thirteen decisions had been published in the 

Official Gazettes and in these thirteen constitutional appeals were accepted. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

38.  The applicant complained, under Article 10 of the Convention, that 

his right to freedom of expression had been breached as a result of the final 

civil court judgment rendered against him. 

39.  Article 10 reads as follows: 

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 

interference by public authority and regardless of frontiers... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 

may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 

prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of the 

reputation or rights of others....” 

                                                 
1
 The data are based on the Bulletins and Statements (Saopštenja) published by the 

Constitutional Court on its website by 21 July 2011 

(http://www.ustavnisudcg.co.me/aktuelnosti.htm) and the Official Gazettes. 

http://www.ustavnisudcg.co.me/aktuelnosti.htm


8 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

A.  Admissibility 

1.  The parties’ submissions 

40.  The Government maintained that the applicant had failed to exhaust 

all effective domestic remedies. In particular, he had failed to lodge a 

constitutional appeal. 

41.  The applicant asserted that a constitutional appeal was not an 

effective domestic remedy. He maintained that proceedings following a 

constitutional appeal lasted too long, two years on average. He further 

contended that even if such an appeal were to be upheld, the Constitutional 

Court could only quash the impugned decision and order that the case be re-

examined, while he would have to institute another set of proceedings in 

order to obtain just satisfaction for any damage caused by the decision held 

to run counter to constitutional provisions. 

2.  Relevant principles 

42.  The Court reiterates that, according to its established case-law, the 

purpose of the domestic remedies rule contained in Article 35 § 1 of the 

Convention is to afford the Contracting States the opportunity of preventing 

or putting right the violations alleged before they are submitted to the Court. 

However, the only remedies to be exhausted are those which are effective. 

43.  It is incumbent on the Government claiming non-exhaustion to 

satisfy the Court that the remedy was an effective one, available in theory 

and in practice at the relevant time, that is to say, that it was accessible, was 

one which was capable of providing redress in respect of the applicant’s 

complaints and offered reasonable prospects of success. However, once this 

burden of proof has been satisfied, it falls to the applicant to establish that 

the remedy advanced by the Government was in fact exhausted or was for 

some reason inadequate and ineffective in the particular circumstances of 

the case or that there existed special circumstances absolving him or her 

from the requirement (see, Akdivar and Others v. Turkey, 16 September 

1996, § 65, Reports of Judgments and Decisions 1996-IV). 

44.  The Court notes that the application of this rule must make due 

allowance for the context. Accordingly, it has recognised that Article 35 § 1 

must be applied with some degree of flexibility and without excessive 

formalism (see Akdivar and Others, cited above, § 69). 

3.  The Court’s assessment 

45.  The Court notes that following their introduction in October 2007, 

constitutional appeals had been systematically rejected or dismissed until 

July 2010, when the first decision upholding such an appeal was rendered, 

which decision was published more than four months later. 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 9 

 

46.  The Court further notes that by 31 July 2009, the date on which the 

applicant lodged his complaint with this Court, no constitutional appeal had 

been upheld, nor had any decision rendered thereupon been made available 

to the public, even though the constitutional appeal had already existed for 

roughly one year and nine months. Such a situation continued until an 

unspecified date in 2010, with the majority of decisions not having been 

made public even afterwards. As the applicant had filed his application with 

the Court before any decision of the Constitutional Court was published and 

because the issue of whether domestic remedies have been exhausted is 

normally determined by reference to the date when the application was 

lodged, the Court considers that the applicant was not obliged to exhaust 

this particular avenue of redress before turning to Strasbourg (see, mutatis 

mutandis, Vinčić and Others v. Serbia, no. 44698/06 et seq. § 51, 

1 December 2009, as well as Cvetković v. Serbia, no. 17271/04, § 41, 

10 June 2008). Therefore, the Government’s objection in this regard must 

be dismissed. The Court might in future cases reconsider its view if the 

Government demonstrate, with reference to concrete published decisions, 

the efficacy of the remedy, with the consequence that applicants may be 

required first to exhaust that remedy before making an application to the 

Court (see, mutatis mutandis, Burden v. the United Kingdom [GC], 

no. 13378/05, §§ 43-44, 29 April 2008). 

47.  The Court notes that the applicant’s complaint is not manifestly ill-

founded within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further 

notes that it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be 

declared admissible. 

B. Merits 

1. The parties’ submissions 

(a)  The applicant’s submissions 

48.  The applicant maintained that the domestic courts’ judgments were 

not in accordance with the law, as the courts should have applied the Media 

Act of 2002, which did not provide for the responsibility of the editor-in-

chief, as well as sections 198 and 199 of the Obligations Act, which 

provided other forms of redress (see paragraphs 30, 31, 33 and 34 above). 

49.  The applicant reiterated that the domestic courts had rejected all the 

evidence proposed by him in order to establish whether he had acted in 

good faith, and whether any public interest had been served in publishing 

the article in question. In particular, they had refused to hear the witnesses 

he had proposed or to view the documentary film (see paragraph 13 above). 



10 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

50.  He further submitted that, at the time, there had been no official 

contacts between the ICTY and the then Federal Republic of Yugoslavia 

(FRY), of which Montenegro had been a part; nor had there been any 

Internet connection available in Montenegro. In view of this, he had entirely 

depended on the special correspondent and his own sound judgment of his 

opponent’s editorial policy. Furthermore, the plaintiff himself had made no 

attempt whatsoever to deny the information in issue. 

51.  He maintained that his statement as cited in the judgment of the 

Court of First Instance (see paragraph 10 above) was rather the domestic 

judge’s interpretation of what he had said at a hearing when he had not been 

represented by a professional lawyer. What he had meant was that anyone 

who had observed the plaintiff’s editorial policy at the relevant time could 

have easily believed that the ICTY was investigating his role. 

52.  Finally, the applicant submitted that the compensation awarded was 

disproportionate, having regard to his modest income at the time (see 

paragraph 20 above). 

(b)  The Government’s submissions 

53.  The Government submitted that the domestic decisions were in 

accordance with the law, as the Constitution prohibited retroactive 

implementation of legislation, and there was no legal ground for the 

implementation of the legislation passed in 2002 (see paragraph 24 above). 

54.  They reiterated that freedom of expression was not an absolute right 

but was limited to a significant extent, including in the interest of the 

protection of the honour and reputation of others. 

55.  The Government maintained that Article 10 provided not only for 

the freedom of the media to inform the public but also for the right of the 

public to be properly informed, this being particularly important with regard 

to the ICTY and war crimes proceedings, being issues of the broadest public 

interest. They agreed that while a public debate about issues important for 

society, including editorial policy, in particular during the war, was fully 

legitimate in a democratic society, it was nevertheless unacceptable to 

misinform the public by publishing assertions that international criminal 

proceedings were pending against someone when that was not the case. 

56.  They maintained that the information in question was clearly a 

statement of fact, which had proved to be absolutely inaccurate (see 

paragraph 9 above), and that its aim was to discredit the plaintiff. The 

domestic courts had reliably established that the applicant had not been 

acting in good faith, as the information was nothing more than an undated 

typed list of names containing no explanation which might lead to the 

conclusion that the ICTY was in any way interested in the listed journalists. 

57.  They pointed to the unprofessional attitude of the applicant in his 

failure to check the veracity of the information, in particular his lack of 

interest in its accuracy (see paragraph 10 above). The domestic courts had 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 11 

 

legitimately refused to hear the witnesses proposed by him, and had duly 

explained why. In the Government’s opinion, the applicant had not proved 

in the domestic proceedings that the correspondent had indeed had such a 

status in the Liberal or that he was the author of the article. 

58.  They contested the assertion that the applicant’s statement had not 

been quoted correctly, as he had never before made any objections to the 

court’s record, even though he had been legally represented. 

59.  Lastly, they doubted that a pension was the applicant’s only income. 

60.  The Government concluded that the interference of the domestic 

courts with the applicant’s right to freedom of expression in this particular 

case had pursued a legitimate aim and that the compensation awarded was 

proportionate to this aim, in particular in view of the fact that the 

information in question had been further transmitted by news agencies 

throughout the former Yugoslavia, as well as Radio Free Europe, and thus 

made available to a large number of people. 

2.  The relevant principles 

61.  The Court emphasises the essential function fulfilled by the press in 

a democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, 

particularly in respect of the reputation and rights of others, its duty is 

nevertheless to impart – in a manner consistent with its obligations and 

responsibilities – information and ideas on all matters of public interest. 

Journalistic freedom also covers possible recourse to a degree of 

exaggeration, or even provocation (see Dalban v. Romania [GC], 

no. 28114/95, § 49, ECHR 1999-VI). 

62.  It is in the first place for the national authorities to assess whether 

there is a “pressing social need” for a restriction on freedom of expression 

and, in making that assessment, they enjoy a certain margin of appreciation 

(see Lindon, Otchakovsky-Laurens and July v. France [GC], nos. 21279/02 

and 36448/02, § 45, ECHR 2007-...). In cases concerning the press, the 

State’s margin of appreciation is circumscribed by the interest of a 

democratic society in ensuring and maintaining a free press. The Court’s 

task in exercising its supervisory function is to look at the interference 

complained of in the light of the case as a whole and to determine whether 

the reasons adduced by the national authorities to justify it are “relevant and 

sufficient” and whether the measure taken was proportionate to the 

legitimate aim pursued (see Vogt v. Germany, 26 September 1995, § 52, 

Series A no. 323; and Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 33, ECHR 

2001-II). 

63.  A careful distinction needs also to be made between facts and value-

judgments. The existence of facts can be demonstrated, whereas the truth of 

value-judgments is not susceptible of proof (see Cumpǎnǎ and Mazǎre v. 

Romania [GC], no. 33348/96, § 98, ECHR 2004-XI, and Kasabova v. 

Bulgaria, no. 22385/03, § 58 in limine, 19 April 2011). 



12 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

64. Article 10 of the Convention does not, however, guarantee wholly 

unrestricted freedom of expression even with respect to press coverage of 

matters of serious public concern. Under the terms of paragraph 2 of the 

Article the exercise of this freedom carries with it “duties and 

responsibilities”, which also apply to the press. These “duties and 

responsibilities” are liable to assume significance when there is a question, 

as in the instant case, of attacking the reputation of named individuals and 

undermining the “rights of others”. By reason of the “duties and 

responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 

safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 

issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in 

good faith in order to provide accurate and reliable information in 

accordance with the ethics of journalism (see, mutatis mutandis, Bladet 

Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65, ECHR 1999-III; 

as well as Rumyana Ivanova v. Bulgaria, no. 36207/03, § 61, 14 February 

2008, and Kasabova v. Bulgaria, cited above, § 63). 

65.  Finally, the amount of compensation awarded must “bear a 

reasonable relationship of proportionality to the ... [moral] ... injury ... 

suffered” by the plaintiff in question (see Tolstoy Miloslavsky v. the United 

Kingdom, 13 July 1995, § 49 Series A no. 316-B; Steel and Morris v. the 

United Kingdom, no. 68416/01, § 96, ECHR 2005 - II, where the Court held 

that the damages “awarded ... although relatively moderate by contemporary 

standards ... [were] ... very substantial when compared to the modest 

incomes and resources of the ... applicants ...” and, as such, in breach of the 

Convention; see also Lepojić v. Serbia, no. 13909/05, § 77 in fine, 

6 November 2007, where the reasoning of the domestic courts was found to 

be insufficient given, inter alia, the amount of compensation and costs 

awarded equivalent to approximately eight average monthly salaries). 

3.  The Court’s assessment 

66.  Turning to the present case, the Court considers that the final civil 

court judgment undoubtedly constituted an interference with the applicant’s 

right to freedom of expression. In view of the relevant provisions of the 

Obligations Act and the prohibition on retroactive implementation of Acts 

under the Montenegrin Constitution, the Court is satisfied that the 

interference was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2 

of the Convention (see paragraphs 24, 30 and 31 above). The Court does not 

consider that section 198 of the Obligations Act, invoked by the applicant 

(see paragraph 30 above), was applicable in the present case, as it concerned 

compensation for pecuniary damage. The Court further accepts that the 

impugned judgment was adopted in pursuit of a legitimate aim, namely “for 

the protection of the reputation” of another. What remains to be resolved, 

therefore, is whether the interference was “necessary in a democratic 

society”. 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 13 

 

67.  In this latter connection, the Court considers that the impugned 

article was clearly based on an allegation of fact and as such susceptible to 

proof. It must therefore be examined whether there were any special 

grounds in the particular circumstances of the present case for requiring the 

applicant as the editor-in-chief of the magazine to verify whether the 

information, which was allegedly defamatory of the plaintiff, had a basis in 

fact. The Court notes in this connection that the information amounted to a 

serious accusation against the plaintiff, the more so given the sensitivity of 

the regional context at the material time. On that account, the Court 

considers that particular diligence was required before transmitting the 

information to the public. Furthermore, the situation must be examined as it 

presented itself to the applicant at the material time, rather than with the 

benefit of hindsight on the basis of the information contained in the ICTY 

letter obtained in the course of the domestic proceedings a long time 

thereafter (see paragraph 9 above, see also Bladet Tromsø and Stensaas v. 

Norway, cited above, § 66 in fine). 

68.  The Court observes that the inaccuracy of the information published 

was, in substance, the main reason why the domestic courts awarded 

damages. The applicant, for his part, submitted that it was impossible for 

him to check the accuracy of the special correspondent’s dispatch, as there 

was no Internet connection or official contacts between the FRY and the 

ICTY at the relevant time. The domestic courts themselves established only 

in 2002 that the information was untrue, namely six years and seven months 

after the domestic proceedings had been instituted. However, it is unclear 

whether this was due to the domestic courts’ inactivity in this regard or 

because it had been impossible to establish the veracity of the information 

earlier. 

69.  The Court considers that, in the absence of official contacts and 

Internet, there was no reason for the applicant not to try at least to contact 

the ICTY himself by other means (telephone, fax, mail) in order to double-

check the existence of a factual basis for the allegation. The Court is aware 

that news is a perishable commodity and to delay its publication, even for a 

short period, may well deprive it of all its value and interest (see, inter alia, 

Bozhkov v. Bulgaria, no. 3316/04, § 48, 19 April 2011, and the authorities 

cited therein). However, in the present case, the article was not published in 

a daily newspaper, but in a weekly magazine, which gave the applicant 

more time for double-checking. In addition, the applicant’s statement made 

during the domestic proceedings clearly implies that he was not concerned 

with verifying the truth or reliability of the information before publishing it 

(see paragraph 10 above). 

70.  While the Government expressed a doubt that the correspondent was 

the author of the article, the Court observes that the applicant proposed in 

the course of the domestic proceedings that the courts hear both the 

correspondent as well as another journalist who was present on the 



14 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

magazine’s premises when the impugned information was received by fax 

(see paragraphs 57, 11, 12 and 13 above, in that order). However, the courts 

refused to hear the witnesses proposed. 

71.  Even though it can be argued that in the particular circumstances of 

the instant case the applicant should have personally taken steps to verify 

the accuracy of the impugned information, the Court considers that the 

person best placed to check the accuracy was the special correspondent. It is 

significant that at all times the applicant maintained that he had confidence 

in the professionalism of the magazine’s special correspondent and, on that 

account, requested the domestic courts to hear the special correspondent. 

The courts refused to do so (see paragraphs 11 and 49 above). The applicant 

was thus denied an opportunity to attempt to clarify the situation. The Court 

recalls that it is not, in principle, incompatible with Article 10 to place on 

the defendant in libel proceedings the burden of proving to the civil standard 

the truth of defamatory statements. However, this is subject to the proviso 

that the defendant must be allowed a realistic opportunity to do so (see 

Kasabova v. Bulgaria, cited above, § 58 in limine, and the relevant 

autorities cited therein). 

72.  While noting the above considerations, the Court is prepared to 

accept that the applicant failed to take adequate steps to verify the impugned 

information, while also acknowledging that the domestic courts, for their 

part, took a rather restricted approach to the matter by refusing the 

applicant’s proposals to hear relevant witnesses. However, the Court does 

not consider it necessary to take a firm stance on these matters, because it is 

in any event of the view that the damages awarded against the applicant 

were disproportionate (see, mutatis mutandis, Kasabova v. Bulgaria, cited 

above, § 68). 

73.  In particular, the Court finds that the damages and costs awarded 

were very substantial when compared to the applicant’s income at the time, 

being roughly twenty-five times greater than the applicant’s pension (see 

paragraphs 14 and 20 above; see also Tolstoy Miloslavsky v. the United 

Kingdom, cited above; and Lepojić v. Serbia, cited above, § 77 in fine). 

While the Government contested that the applicant’s pension was his only 

income, they failed to submit any evidence to the contrary (see paragraph 59 

above). The Court notes that the enforcement order of 17 November 2009 

implies that the applicant at that time worked for another magazine (see 

paragraph 16 above). However, there is no information in the case file that 

he was also working at the time when the domestic judgments were 

rendered. In any event, the Court considers that the damages and costs he 

was ordered to pay to the plaintiff were very substantial even when 

compared to the highest incomes in the respondent State in general (see 

paragraph 21 above, see also, mutatis mutandis, Sorguç v. Turkey, 

no. 17089/03, § 37, ECHR 2009-... (extracts)). 



 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 15 

 

74.  In conclusion, the Court finds that the award of damages and costs in 

the present case were disproportionate to the legitimate aim served (see, 

mutatis mutandis, Steel and Morris v. the United Kingdom, cited above, 

§ 97). It follows that the interference with the applicant’s right to freedom of 

expression was not “necessary in a democratic society”. 

75.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

76.  The relevant provision of this Article reads as follows: 

Article 41 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 

partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 

the injured party.” 

77.  The applicant claimed EUR 7,667.50 in respect of pecuniary 

damage, this amount corresponding to damages and legal costs awarded 

against him in the domestic proceedings, and EUR 5,000 in respect of non-

pecuniary damage. He also claimed EUR 593 for the costs and expenses 

incurred before the Court. 

78.  The Government contested the claim in respect of pecuniary and 

non-pecuniary damage. In particular, they maintained that there was no 

causal link between the damage and the possible violation of Article 10. 

Finally, the domestic judgment had not been enforced yet and the applicant 

had not paid the amounts awarded. The Government left the applicant’s 

claim in respect of the costs and expenses to the assessment of the Court. 

79.  The Court considers that this question is not ready for decision. 

Accordingly, it shall be reserved and the subsequent procedure fixed having 

regard to any agreement which might be reached between the parties 

(Rule 75 § 1 of the Rules of Court). 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 

 

2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 

 

3.  Holds that the question of the application of Article 41 of the Convention 

is not ready for decision and accordingly 

(i)  reserves the said question in whole; 



16 KOPRIVICA v. MONTENEGRO JUDGMENT (MERITS) 

 

(ii)  invites the parties to submit, within three months from the date 

on which the judgment becomes final in accordance with 

Article 44 § 2 of the Convention, their written observations on the 

matter and, in particular, to notify the Court of any agreement that 

they may reach; 

(iii) reserves the further procedure and delegates to the President of 

the Chamber the power to fix the same if need be. 

Done in English, and notified in writing on 22 November 2011, pursuant 

to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Fatoş Aracı Nicolas Bratza 

 Deputy Registrar President 

 


